1. den – čtvrtek 5.8.
2010
Je čtvrtek 5.8.2010 a startujeme na již sedmou Cross
country survival, což znamená větší, či menší, každopádně však fakýrský výkon
v sedlech malých československých motocyklů. Chtěli bychom navázat na
loňskou pohodovku, takže v klidu a bez zbytečného stresu startujeme
z obvyklého místa v Praze Chodově (1). Jedeme též v obvyklé sestavě. Martin sedlá
Stadion S22, který od loňské jízdy zaznamenal pouze drobnější opravu motoru.
Milan byl na svém Mustangu nucen loňský motor vyměnit úplně a já jsem se po
loňské cestě absolvované za řídítky Jawy new pionýr opět vrátil ke starému
dobrému Stadionu S11, u nějž jsem též provedl menší seřizovací zásah do
motoru. Mohlo by se tedy zdát, že vše je v nejlepším pořádku, ale po
všech těch cestách i necestách, které s námi tyto stroje za posledních
několik let projely, zasluhují spíš pořádnou repasi všeho a ne jen oprávky
toho, co je zrovna nezbytně nutné. Ovšem letos jsme si naplánovali cestu jen
po ČR, tak jsme si řekli, že to snad ještě protentokrát vydrží. Nechci
předbíhat, ale nevydrželo… Ale vraťme se na začátek, tedy do doby, kdy ještě vše
fungovalo. Naším cílem bylo projet takzvaný „Lázeňský okruh“, jak jsme cestu
přes Konstantinovy Lázně, Mariánské Lázně, Lázně Kynžvart, Františkovy Lázně
a Karlovy Vary sami nazvali. Předpověď počasí na následující čtyři dny je
zcela nejasná a meteorologové ji mění snad každou hodinu. Má být nádherně
(což dnes opravdu je), ale dost možná budou i celodenní dešťové srážky, což
si zakazujeme připustit. Bude hezky a basta! Z Prahy vyrážíme do Dolních Břežan, kde plánujeme první
dotankování. U pumpy si poprvé špiníme ruce, ale kupodivu ne od našich
mašinek. Pomáháme totiž bezradné blondýnce vyměnit píchlé kolo u auta. Dobrý
skutek máme za sebou, můžeme jet dál. Milan nás v několika dalších
kilometrech protáhl úžasnou zkratkou po pěším mostku přes Berounku do
Radotína (2). Pak
jedeme po krásné silnici sledující tok Berounky a užíváme si každý kilometr.
Chvíli jsme skoro na úrovni hladiny řeky, jindy zas stoupáme serpentinami do
prudkých kopců s výhledem do krajiny, pak zas sjíždíme dolů. Skvělý
terén pro testování výkonu našich strojů (3). Můj Stadion jede
jednoznačně nejlíp. Skoro bych řekl, že takhle skvěle ten jeho motůrek o
výkonu jeden a půl koně netáhl snad nikdy. Milanovu Mustangu i Martinově S22
se pro změnu minimálně polovina koní už rozutekla kamsi na pastvu. |
Na vrcholu posledního stoupání před Berounem jsem zastavil a
čekal na kamarády. Milan tu byl za chvíli, ale Martin dlouho nikde. Nějak to
uhřál, takže musel tlačit. Proběhlo čistění svíčky (4) a jelo se dál. Asi tak
půl kilometru… Když míjíme ceduli Beroun, tak v Martinově Stadionu příšerně
zarachtalo a bylo po spojce. Zkušeně jsme motor rozloupli, ale
v pangejtu se s utrženým svárem moc dělat nedá (5). Ještě, že máme
ochotné kamarády i v Berouně. Honza Voříšek, familiérně zvaný Burák, má
na druhé straně města dílnu a doma motor z mopeda, tedy vše, co zrovna
potřebujeme. Na řadu přichází osvědčený špagát, na kterém táhne Mustang
Stadiona. Za těch předchozích šest let CCS, jsme už tímto způsobem nouzově
dojížděli mnohokrát. Milan ždímal z motorky úplně vše, co v ní
bylo, takže Berounem letíme jak rakety. Chudák Martin měl plné ruce práce,
aby Stadiona na krátkém úvazku udržel. Následná Burákova vstřícná pomoc a
zapůjčení náhradní spojky, nám letošní CCS jednoznačně zachránila, za což mu
patří velký dík. Stadion byl opraven, ale časová bilance dnešní jízdy byla k smíchu.
Je 16h a náš dnešní rychlostní průměr je pouhých 9 kilometrů za hodinu!
Ještě, že nemáme pro letošek žádný časový plán… A aby nebylo toho zdržování
málo, dáváme si sice pozdní, ale báječný oběd ve Zdicích. Nálada je skvělá,
nechceme si jí kazit zbytečným spěchem. Známou cestou pokračujeme do Žebráku (6), kde se stáčíme
k severu a následně najíždíme na silnici č.201, která nás bude provázet
skoro až k Mariánským Lázním. Pomalu už začínáme myslet na nocleh, ale
kemp v Broumech po krátké poradě míjíme. Další kemp je až
v Hradišti, ale stále se nám jede dobře, takže ani tady nezastavujeme.
Po chvíli nám však vrtá hlavou, jestli jsme se rozhodli správně, protože se
řítíme do míst, kde tmavou oblohu začínají osvětlovat blesky. Déšť je více
než pravděpodobný. Asi 5 kilometrů před Kralovicemi zastavujeme u odbočky do
smrkového lesa s úmyslem přespání nadivoko. Lesní cesta je sice šíleně
rozrytá traktory, ale po pár metrech se rozdvojuje a my odbočujeme na tu méně
používanou. Stan stavíme na nádherném plácku (7) těsně před setměním a
jdeme spát. Nakonec se nám za dnešek, plný nových zážitků, podařilo ujet 122
kilometrů. |
2. den – pátek 6.8.
2010
Až do ranních hodin
se nám spalo skvěle. Jenže pak přišla menší dešťová přeháňka a dřevorubci
s motorovými pilami a traktory. Déšť po chvíli ustal, ale řev pil ne.
Když jsem vykouknul ze stanu, uviděl jsem v naší těsné blízkosti kácení
a nakládání stromů, což znamenalo, že bychom měli co nejdříve zmizet, než na
nás něco žuchne. Balení stanu máme už dávno nacvičené, takže ani ne za půl
hodinky odjíždíme z lesa v oblacích modrého kouře. Snídani si
necháváme až do Kralovic, kde nakupujeme i zásoby jídla na další cestu. V Mariánském Týnci
nám začalo znovu pršet, ale vzhledem k tomu, že to vypadá jen na menší
přeháňku, navrhuje jí Milan přečkat na prohlídce místního kostela.
Demokraticky jsme s Martinem Milana přehlasovali, takže oblékáme
nepromoky a pokračujeme dál. Počasí je sice extrahnusné, ale okolní krajina
je nádherná. Silnice se proplétá lesními úseky i místy s krásnými výhledy do
kraje, prostě žádná nuda. Jen to počasí by se mohlo zlepšit… Kousek před
Manětínem Martinův stroj stávkuje, je potřeba opět vyčistit svíčku. Moped se pak
probudil k životu, s jeho jezdcem je to však horší. Prudký rozjezd
končí v přilehlé škarpě. Nic se nestalo. V Manětíně tankujeme
benzín, Martin zas a znovu pucuje svíčku, nepromoky promokají a všichni se
musíme moc přemlouvat do dalších kilometrů v již hodně silném slejváku. Naše první plánované
lázně pouze projíždíme. V Konstantinových Lázních jsem jen zaregistroval
kolonádu vlevo, nedostatek benzínu v nádrži mopeda a s tím
související absenci čerpací stanice. Od teď jsem si už cestu moc neužíval,
spíš jsem každým kilometrem čekal, kdy mi dojde benzín úplně. Ovšem jedna věc
se mi do paměti vryla, a to obrovské plochy vichřicí polámaných stromů pár
kilometrů před Planou. Stromy byly polámané jako sirky, kam jen oko dohlédlo.
V Plané dojíždím už asi jen na benzínové páry k pumpě, no sláva! |
Krom benzínu tu
prodávají teplé nápoje, v budově je příjemné teplo a sympatická
pumpařka. Venku je zima a strašný déšť, takže volba je jasná, trochu se tady
zdržíme. Svlékáme se z údajně nepromokavých oděvů a sušíme místa, kam se
ta zpropadená voda dostala. Ale proč to musí být zrovna v rozkroku…!
Mokré fleky v klíně vypadají, jako kdybychom si všichni mohutně cvrnkli do
gatí. Docela trapas… Místní rádio hlásí, že dnes budou od západu srážky
ubývat, ale jsou to jen povídačky, protože jsme skoro nejzápadněji jak to v
ČR jde a stejně prší. Po hodině se s pumpařkou loučíme, sedáme na stroje
a stále mokré kalhoty nás začínají zas šíleně studit na intimní partie. Prohlídku
Mariánských Lázní také dost odbýváme a odbočujeme směr Velká Hleďsebe. Tady
jsme neodolali a navštívili autobazar MH car, který mívá v nabídce i
velice zajímavé veterány. Dostalo se nám tu vlídného přijetí a bylo nám
ukázáno vše a snad i něco navíc! Historické Mercedesy, EMW, Opel, Praga,
Rolls Royce … vše ve velmi pěkném stavu, prostě srdcovka. Ještě než jsme
odjeli, byla nám doporučena místní hospoda a hlavně kemp s levnými
chatičkami. Jídlo byla jasná volba a kemp v současné situaci vlastně
taky. Jídlo je super, tak teď už jen asi pětikilometrový přesun do kempu.
Sice je ještě brzo na ukončení dnešní jízdy, ale po 228 kilometrech
v dešti se nám už ani dál nechce. Když si pronajímáme chatku, tak
vnitřně bojujeme s pocitem, že jsme strašně vyměkli. Na CCS jsme totiž
ještě nikdy v chatce nepřespávali. Vše je jednou poprvé a ta suchá
postel nám za to stála (8). Za dnešek už toho
mám dost, tak si jdu lehnout, zatímco kluci jdou na ochutnávku místního piva.
Přitom se z místní televize dozvídají, že meteorologové během dneška změnili
názor na předpověď počasí, bohužel k horšímu. Máme zmoknout i zítra.
V tomto okamžiku vůbec nechápu, jak jsme mohli před pár lety
v podobném počasí dojet až do Anglie. Asi jsme vážně vyměkli… |
3. den – sobota 7.8.
2010
Večerní déšť vydržel
přes celou noc až do rána a nezdá se, že by se měla situace měnit. Během
snídaně z vlastních zásob přemýšlíme o dnešním plánu cesty, ale obvyklé
nadšení z další jízdy na strojích nám chybí. Kolem deváté hodiny se déšť
mění na jemné mrholení, ale nic to nemění na věci, že budeme zase po pár
kilometrech jízdy promočení. Chatku musíme do 11h vyklidit, takže zatínáme
zuby a jdeme do sedel. Cestou z verandy naší chatky se už brodíme vodou,
protože vytrvalý déšť udělal okolo celé chatky velké čvachtající jezero. Z kempu jsme
nejeli daleko, zalomili jsme to do restaurace na brzký obídek, během kterého se
stal zázrak a přestalo pršet! Dnes si Mariánské Lázně projíždíme mnohem
důkladněji než včera a to i díky mírnému bloudění. Ale vymotali jsme se a
pokračujeme za dalšími lázněmi, tentokráte Lázněmi Kynžvart. Cesta k nim
vede do dlouhého stoupání a od nich zas z dlouhého klesáku. Jinak se nám
nezdály ani tyto lázně nijak zvlášť zajímavé, takže jimi pouze projíždíme. Na
křižovatce s hlavní silnicí vedoucí do Chebu jsem byl přehlasován a
vydáváme se místo po krásné asfaltce, pochybnou uzoučkou cestičkou kamsi do
příhraničních lesů. Míjíme několik zákazů vjezdu, z čehož jsem docela
nervózní, ale klukům to očividně na náladě neubírá. Přiznávám, že po pár
kilometrech se zvolená cesta ukázala jako nepopsatelně nádherná. Její ráz se
měnil doslova každým kilometrem, tmavé lesy střídaly obrovské louky, asfaltky
se měnily na rozbahněné lesní cesty a naopak. I když se původem vojenská
cesta vinula krajinou doprava, doleva a taky hodně nahoru a dolů, dalo se na
některých úsecích jet maximální rychlostí a s maximálním pocitem
opojení. Jindy se muselo jet zase hodně pomalu, kličkovat mezi loužemi a
vyrovnávat smyky v rozbláceném terénu. Prostě paráda, která nás zas
příjemně naladila na další porci kilometrů. Najednou lesní cesta skončila a
my se objevili ve Starém Hrozňatově u loretánská kaple nečekané velikosti (9). Bohužel už bylo
zavřeno, tak jsme po krátké pauze na vzájemné sdělení čerstvých zážitků jeli
dál. Hned pod kopcem se objevila další zajímavá stavba (10), ovšem taky bez šance
na její návštěvu. V Chebu jsem si
při průjezdu jednou křižovatkou vzpomenul, že tudy jsme před třemi lety jeli
do Londýna. Tehdy jsme Chebem jen projeli, tentokráte jsme se tu zastavili,
abychom doplnili nádrže benzínem a žaludky jídlem ze supermaketu. |
Zamračené počasí se
už dávno změnilo na polojasné, jede se nám tedy k dalšímu lázeňskému
cíly dobře. V půl šesté jsme ve Františkových Lázních, kde
zastavujeme u bronzové sochy malého Frantíka (11). Ale dlouho se tu
nezdržujeme a pokračujeme k přírodní rezervaci SOOS. Tam přijíždíme před
půl sedmou, což jak se ukázalo, je pozdě. Není tu široko daleko ani noha,
dokonce tu nejsou vidět ani žádné zábrany, které by nám návštěvu bublajících
minerálních pramenů znemožňovaly, ale i tak se na procházku po dřevěných
chodníčcích neodvažujeme vydat. No nic, valíme dál. Po dvou kilometrech
se Mustangu porouchala elektroinstalace a než to dal Milan dohromady, jel se
Martin podívat ještě zpět k SOOSu, kde ho předtím zaujala úzkorozchodná
vlečka a malé normálněrozchodné nádraží. Po chvíli přijel Martin se zajímavým
objevem. K jednomu vřídlu se dá normálně dojet i s mopedem! No tak
fajn, otáčíme a jedem se na ten bublající zázrak podívat. Stačilo jen
sledovat koleje a nesledovat dopravní značky zakazující vjezd. Za chvilku
jsme stáli u minerálního pramenu Věra. Byla to tmavá louže, která se jakoby
mohutně vaří. Ovšem když jsem do ní strčil ruku, voda byla normálně studená.
Informační tabule u pramene hlásala, že voda je znečistěna humáty. Kluci se
mi pak smáli, že jsem strčil ruku do Věry, znečistěné nějakými humáty… No
fuj. To už se ale začala
dělat tma, takže během následujících kilometrů směrem k Sokolovu, jsme
začali hledat místo k přenocování. Jakmile jsme zahlédli nějakou odbočku
z hlavní silnice, hned jsme šli sondovat terén. Úspěch se dostavil až
kolem osmé večerní, kdy jsme za svitu našich malých reflektůrků a měsíce, dorazili
na louku krytou z jedné strany terénní vlnou, z druhé pásem roští a
z třetí velkým balíkem slámy, který šikovně posloužil i jako opěrný bod
pro motorky, kterým už definitivně dosloužily stojánky. Tou podvečerní jízdou
se také ukázala zajímavá závada na Martinově mopedu, když mu zapadl celý
přední reflektor někam do vnitřku kapotáže, čímž svítil kamsi do útrob mopedu
a ne na cestu. Ráno před odjezdem to opravíme. Teď nás čeká postavit stan a
poslat zprávy domů, že ještě žijeme. Z telefonátů s domovem se dozvídáme,
že pršet přestalo jen v místech kudy právě projíždíme a zbytek republiky
zažívá mohutné záplavy v důsledku vytrvalých dešťů. Plave sever, jih i
východ republiky… Spát jdeme s vědomím, že jsme si na letošek vybrali
ten nejlepší směr cesty, jaký jen mohl být. |
4. den – neděle 8.8. 2010
Ani přes noc se
počasí výrazně nezměnilo, takže vstáváme do jasného rána (12). K snídani jsme
si uvařili čaj, dali si nějaké to pečivo a na závěr jsme dojedli hrušky,
které jsme si včera natrhali u cesty ještě před Chebem. Balíme, Martin
opravuje přední světlo na mopedu a za chvíli jsme připraveni vydat se na
cestu. Proces startování bereme vždy tak trochu jako soutěž, komu to chytí na
první šlápnutí. Daří se mi, klukům ale ne. Po pěti minutách seřizování už
běží motory všem a jedeme prosluněnou krajinou. V půl desáté míjíme
hnědouhelné lomy u Sokolova (13).
Hladký průběh naší dnešní krasojízdy narušil až nezvyklý počet aut a lidí
v Lokti. Chvílemi to vypadalo, že tudy do Karlových Varů ani
neprojedeme… Netušili jsme, že se tu dnes koná Mistrovství světa
v motokrosu. Při prodírání se stovkami motocyklových fanoušků a několika
policejních zátarasů jsme sklízeli obrovský aplaus. Naše stroje znovu
bodovaly! Karlovy Vary jsme
jen zběžně projeli a pokračovali dál na východ. Cesta z města vede
velice, ale opravdu velice dlouhým stoupáním, se kterým se můj moped pere
neskutečně dobře. Za chvíli se mi Martin a pak i Milan ztratili ve zpětném
zrcátku a ustálenou třicítkou si frčím dál jako by nic. Po několika
kilometrech zastavuji ve stínu, že na kluky počkám. Za pár minut je tu Milan,
za další snad čtvrthodinu přijel i Martin. Kdybychom to jeli v noci, tak
věřím, že by Martinův motor svítil, jak byl rozžhavený. Aby se motor rychleji
ochladil, sundaváme kryt zapalování a magneto dochlazujeme navlhčeným hadrem (14). Nedaleko za Bochovem
jsme odbočili z hlavní silnice na Žlutice. Okresky nám totiž vyhovují
podstatně více, než hlavní cesty. Už bylo dávno po poledni, takže jsme si ve
Žluticích našli fajn hospodu, kde si nás obsluha vyloženě hýčkala. Polévky co
kdo sní a porce hlavního jídla byla taky pro pořádnýho chlapa. Jo a jmenovalo
se to tam Zlatéhrábě… |
Další zastávku jsme
udělali v nejmenším městě v Evropě – Rabštejně nad Střelou, kde nás
zaujala menší zřícenina hradu (15) a zámek v její
těsné blízkosti. Následovalo město Rakovník, kde jsme prostě museli zastavit
před fabrikou, která před půl stoletím vyráběla úžasné mopedy značky Stadion (16). Odtud jsme zamířili
nejkratší cestou domů, žádné další zastávky jsme neměli v plánu. Jenže
najednou jsme uviděli odbočku k Muzeu ČD v Lužné u Rakovníka. A tam
prostě zajet musíme! Určitě jsme nelitovali, krása lokomotiv chytne snad
každého technického nadšence (17)
(18). Strávili jsme tu
hodně přes hodinu času, ale určitě bychom tu mohli být celý den. Jenže teď už
doopravdy pospícháme do Prahy. Jenže jak jdeme k našim strojům, tak
vidíme, že Martinův moped má prázdné zadní kolo… Takže Martin bere pumpičku a
hustí kolo. Jde to, ale pomalu, takže v závěru je už zcela schvácený
Martin svlečený do půl těla (19).
Vyrážíme. Nejprv kolo vzduch drží, ale s přibývajícími kilometry se stav
zhoršuje a zastavujeme u čerpacích stanic častěji a častěji. V centru
Prahy se situace ještě vyostřila, když začal mít moped S22 problémy i
motorem. Takže jeden obvykle pumpuje zadní kolo a druhý s pomocí třetího
se pokouší nějak oživit motor. Doslova přískoky jsme se dostali až na Klíčov,
kde Martinův stroj umřel definitivně. Do Kbel, kde Martin bydlí, už zbývalo
jen pár kilometrů… Takže ještě jednou rozcvička s pumpičkou a Milan
přivazuje S22 na osvědčený vlečný špagát ke svému Mustangu. Už za tmy a na
zcela splasklé pneumatice dojel S22 do cíle, ne však vlastní silou. Motor
Milanova Mustangu však také ke konci cesty výrazně vadnul a mému Stadionu S11
začalo čím dál tím víc něco klepat v motoru. Ještě, že už jsme
v Praze, kdo ví, za jak dlouho by to zdechlo i nám. Poslední fotka tří
mopedistických invalidů (20),
rozloučení a společně s Milanem jedeme domů. Stroje měly dost, nakonec
to však zvládly. Ale než vyjedeme na příští CCS, bude třeba na strojích
výrazně zapracovat… |